Här är några tips för att göra det enklare att agera på uppgifterna i dina ”att göra”-mindmaps:
1. Formulera om texten på grenen så den innehåller nästa åtgärd. Det är stor skillnad på att skriva ”Fixa däck” och att skriva ”Ringa telnr 0123456 och beställa däck”
2. Skriv önskat resultat i textnoteringen på grenen. Om du redan från början angett vad som är slutmålet så drivs du mot det och det blir lättare att veta när du är klar.
3. Använd uppgifts informationen (eng: task info)
Här kan du ange tid, prio etc och det blir enklare att bocka av vad du avslutat
4. Använd inramning (eng: Boundaries) och färger för att markera viktiga grenar. Detta är en ofta underskattad visuell effekt.
5. Skilj på Uppgifter och övrig information i din mindmap. Antingen genom att separera dem eller genom att färgkoda dem på något sätt.
6. Ha en gren för sådant du väntar på. Ofta behöver man svar från någon för att komma vidare med en uppgift. Markera på ett tydligt sätt vem och vad du väntar på så du inte dröjer med saker för att du saknar information.
Är du mer sugen på att få saker gjort, läs vidare om gtd