En hel del känner till att mindmapping (tankekartor) fungerar väl inom projektplanering, att bedriva forskning med och för att skriva rapporter. Men att skapa mervärde för kundrelationen är få som funderat på när det kommer till mindmaps. Det lilla Chicago baserade företaget Protinus i Glenview är ett exempel på några som på ett mycket smart sätt skapat mervärde för kundrelationer och på så sätt genererat ytterligare intäkter i mycket tuffa, konkurrenskraftiga oberoende finansiella tjänster.
Att ta betalt för de tjänster man genomför bakom kulisserna är inte alltid helt enkelt. I fallet med Protinus handlar det om forskning och strategier. Om kunden inte kan se värdet kommer de inte betala för det. De finansiella instrument de har att erbjuda är av mer konkret art och de säljer bra. Men vid införandet och implementeringen av mindmaps hände något. Det blev ett nytt sätt att skapa visuella sammanfattningar av kundernas egendomar vilket är lättare för kunden att tyda och förstå än om de varit i tabellform. På så vis kan Protinus visa upp all viktig information om kundens tillgångar och investeringar och hur de är relaterade till varandra.
Att köpa ett hus kräver en hel del organisering och mycket pappersarbete. Även här kan mindmapping underlätta. Tänk er olika grenar för fastigheten som köps, låndetaljer, säkerhet, information om personens gamla hus och andra lånrelaterade uppgifter. Och de dokument som relaterar till de olika uppgifterna kan med enkla knapptryck länkas in i mindmappen. Med andra ord hamnar allt på ett och samma ställe och skapar en överblick.
Hur är det med dig? Vad gör du för att integrera tankekartor i dina kundinriktade affärsprocesser? Var kan man öka värdet på dina kundrelationer genom att förtydliga komplexa organ av information eller data med enkla mindmaps