I övergången till det nya EHEA (European Higher Education Area)systemet har man sett att det i undervisnings kontra inlärningsprocessen sker ett paradigmskifte för både lärare och studenter. Mindmapping spelar en stor roll i det här skiftet för att hjälpa till att visuellt presentera det systemtänk som så många lärare använder för att lyfta fram essensen av den kunskap som skall läras ut. Att använda mindmaps och MindManager anses enligt forskningen i det här området, vara ett innovativt initiativ som hjälper till att koordinera pedagogiska aktiviteter som sträcker sig över en längre tid vilka består av ett antal större övningar, praktiskt arbete, övervakning av arbetet och där flera olika lärare är involverade.
Planering kräver en hel del analytiskt tänkande och byggande av mentala modeller där man går mellan systematiskt vertikalt tänkande till horisontalt tänkande, djupdykande och cirkulära tankebanor. Men för att inte analyserandet ska ta över tar man hjälp av projektledarexpertis så att det systematiska tankemönstret får verka utifrån att dess mönster är större än summan av delarna.
Upplägget av mindmappingen kan göras gemensamt mellan lärare, föreläsare och studenter där man även planerar hur lång ett ämne skall ta att lära ut men även de många delmoment som utlärningen består av. Här kommer Gantt scheman in som en hjälpande hand och kan visualisera uppdelningen mellan planering och övervakning såväl som:
– Start och slut av en aktivitet
– Bedömningsplan
– Mötesplan
– Utlärningsplan
Fördelarna för studenten är att hon kan få planerade datum tillhanda i förväg gällande när bedömningar ska vara färdiga, betyg blivit beslutade om och så vidare. Plus att schemat med de olika tiderna uppdateras rutinmässigt dagligen eller veckovis.