inUse arbetar med effect management och effect mapping för att försäkra sig om att varje beslut, prioritering och designbeslut tas med när mål sätts och användarnas behov analyseras. Som det interaktionsdesignföretag inUse är arbetas det ständigt med användarnas behov och listan är lång bland de många samarbeten som företaget genomfört däribland Astra Zeneca, Sony Ericsson och IKEA. Med andra ord har inUse kommit att bli ett välkänt varumärke i den svenska IT-industrin.
Grundaren av företaget, Ingrid Domingues, menar på att att med hjälp av MindManager sparar man tid och kan på ett enkelt sätt orientera sig för att veta vart de ska lägga sitt krut i olika investeringar. Detta gör de inte på egen hand utan de har ett tätt samarbete med sina kunder då de använder MindManager. Detta leder ofta till att de effect mindmaps som skapas kommer blir det viktigaste dokumentet i arbetsprocessen och det är inte ovanligt att kunden börjar använda MindManager på egen hand.
Det viktigaste för inUse är enkelheten och hur varje diskussion och analys som genomförts kan hamna i en mindmap eller i detta fall en effect mindmap. Tittar man på effect mindmapen kan det se väldigt enkelt ut men bakom varje tanke finns en analys av användarbeteende och affärsstrategier. Med MindManager kan allt detta visas i en tankekarta med tydliga hänvisningar.