Följande frågor och svar skall ses som en vägledning till lösning på problem.
Realize AB tar inget som helst ansvar för om dessa förslag är rätta för just ditt system eller de problem som kan uppstå om du tillämpar fel instruktion eller följer instruktionerna på felaktigt sätt.
Om du är kund till Realize AB kan du också kontakta vår support på support@realize.se eller 031-7605400, uppge då ditt kundnummer hos oss på Realize AB.
- Jag kan inte aktivera MindManager med licensen/aktiveringskoden jag fått
- Får felmeddelande, The activation server failed generating the requested license
- När jag skall aktivera får jag meddelandet – Exceeded given number of activations
- Hur aktiverar man manuellt efter att man fått bin filen från mindjet
- Hur aktiverar man Mindjet Catalyst med kod från Realize AB
- Licensnumret har fel antal tecken, Hur kan jag migrera MM7.0 licens till MM7.2
- Problem med registrering av MM72
- Aktivering i system där mindmanager paketerats
- Hur gör man en komplett avinstallation av MindManager
- Runtime error vid start
- Kan inte installera, får felmeddelande C++ runtime environment
- MindManager ger runtime error vid uppstart (den laddar en stund men när den skall gå till Connect så kraschar den)
- Felmeddelande under installation -Det här programmet kunde inte starta eftersom programmets konfiguration är felaktigt
- Installationen misslyckas typiskt med meddelande HResult – 2147220473. The installation fails.
- Attachments öppnas inte
- GUI försvinner (ribbon saknas)
- ikonerna i outlook försvinner vid microsoft uppdatering
- Mind2Chart installationen går inte igång
- JCV Gantt läser inte in Mindmappen
- Hur rensar man i resurspoolen i JCV Gantt?
- JCV Gantt kan inte startas från MindManager samt komplett ominstallation
- theRealizer ger error 2863
Q: Jag kan inte aktivera mind MindManager med licensen/aktiveringskoden jag fått
A:Det brukar vara en brandvägg eller antivirusprogram som blockerar om du inte kan få kontakt med servern som utför själva aktiveringen. Försök följande:
- koppla upp dig via ett mer publikt nät t.ex. 3G –pinne hemmifrån, eller liknande och pröva igen.
- inaktivera brandvägg/antivirusskydd tillfälligt för att göra aktiveringen. Det är bara aktiveringen som kräver detta, när den är gjord kan du köra programmet utan brandväggen inaktiverad.
- Välj manuell aktivering och skicka email till info@mindjet.com OBSERVERA att det kan ta upp till en vecka innan du får svar eftersom denna aktivering görs mauellt.
Hjälper inte detta så meddela vad du får för felmeddelande.
Q: Får felmeddelande: ”The activation server failed generating the requested license”
A:Detta beror på att en brandvägg hos er hindrar kontakt med den server som sköter aktiveringen. Det finns 3 sätt att lösa detta:
- Använd ett mer publikt nätverk, t.ex. i ett konferensrum eller 3G-pinne som inte är lika restriktivt
- Be it tillfälligt stänga ner brandväggen under aktivering
- Välj Tools->Activate och sedan Manuell aktivering. Knappa in din aktiveringskod och klippochklistra sedan informationen över till ett email som du skickar till activation@mindjet.com
- Obs denna typ av aktivering hanteras manuellt av Mindjet och kan därför ta upp till en vecka att genomföra.
Q:När jag skall aktivera får jag meddelandet ”Exceeded given number of activations”
A:Det finns ett maxantal aktiveringar som du kan göra per licens för MM, detta för att förhindra otillbörlig kopiering av produkten. När du ”slagit i taket” måste du själv be utvecklaren (Mindjet) om nya aktiveringar. Det gör du enkelt genom att:
- gå till http://www.mindjet.com
- logga in på siten genom att klicka på ”my mindjet id” (Om du inte har ett konto måste du skapa ett)
- klicka på >support >contact support >technical support
- fyll i formuläret och skriv att du gjort ominstallationer och behöver fler aktiveringar, glöm inte att ange din licensnyckel
Q: Hur aktiverar man manuellt efter att man fått bin filen från mindjet
A: Gör så här:
- Spara bifogad fil på din dator, tex skrivbordet
- Öppna MindManager och välj Tools->Activate
- Välj Manual, Using a file och klicka Next
- Clicka på browse, och välj sedan filen du sparade tidigare och klicka next
Q: Hur aktiverar man Mindjet web med kod från Realize AB?
A:
1) Logga in på www.mindjet.com med kontot som skall vara huvudkonto
2) Aktivera med det licensnummer du fått genom att efter inloggning gå till
https://www.mindjet.com/cc
(du skall nu kunna se antalet deltagare du har rätt att aktivera på kontot)
3) Bjud in fler deltagare etc. under detta konto om du har fler deltagare att bjuda in.
Q:Licensnumret har fel antal tecken, Hur kan jag migrera MM7.0 licens till MM7.2
A:
- gå till http://www.mindjet.com
- logga in på siten genom att klicka på ”my mindjet id” (Om du inte har ett konto måste du skapa ett)
- Gå till http://www.mindjet.com/keyexchange
- Följ instruktionerna
Q: Problem med registrering av MM72
A:
Vi kan hänvisa kunder till denna länk: http://www.mindjet.com/keyexchange
Dvs de som har problem med uppdateringen, det är iofs inte säkert att det hjälper.
kund måste registrera sin befintliga licensnyckel under SUPPORT / PRODUCT REGISTRATION. sedan borde det gå att LOGGA IN ( LOG IN). för att då gå till denna länk:
https://www.mindjet.com/app/default.aspx
Q: Aktivering i system där mindmanager paketerats
A:
Lägg till mindjets licenseserver i brandväggens whitelist:
server: licensing.mindjet.com
file accessing: MindManager.exe
Port: 80
registry string: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsof\tSLP Services
Q:Hur gör man en komplett avinstallation av MindManager
A:
- Avinstallera MindManager 8 in Windows control panel: Start > Settings > Control Panel > Add or Remove Programs. (eller Avinstallera program i Windows)
- Ladda ner följande fil till din dator, Packa upp den och kör sedan den genom att dubbelklicka på den upp-packade filen. Klicka ”Accept” på ev. dialoger som kommer upp.
– MindManager 8: http://cssdl.mindjet.com/Remove all MindManager 8 reg-data.zip
- Om installationsfoldern C:\Program\Mindjet\MindManager\8 (default setup path) fortfarande finns kvar, så radera den.
- Radera användardata (obs detta är inte mindmap filer):
– Windows 2000/XP: C:\Documents and Settings\USERNAME\Local Settings\Application Data\Mindjet\MindManager\8
– Windows: C:\Users\USERNAME\AppData\Local\Mindjet\Mindmanager\8
Radera hela den foldern.
NOTERA: Local Settings och Application Data är gömda foldrar som normalt inte visas i Windows.För att visa dem välj ”Show hidden files and folders” via Start > Settings > Control Panel > Folder Options. Välj flik View. Skrolla ner listan till Hidden Files and Folders och aktivera Show hidden files and folders. Klicka Ok.
- Sök I folderna C:\WINDOWS\Downloaded Installations efter filer med namnet Mindjet MindManager Pro <version>.msi och radera dem.
- Installera MindManager igen. Ldda ev ner installationsfilen på nytt.
- Starta MindManager och vänta tills bildbiblioteket har initialiserats.
- Aktivera MindManager om du inte gjort det.
A: Ladda ner filen
http://cssdl.mindjet.com/SkipUsageLogInvitation.zip
Packa upp och kör efter att MindManager är installerat.
Q: Kan inte installera, får felmeddelande C++ runtime environment…
A:INstallera följande fix
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=200b2fd9-ae1a-4a14-984d-389c36f85647&displaylang=en#AffinityDownloads
Q: MindManager ger runtime error vid uppstart (den laddar en stund men när den skall gå till Connect så kraschar den)
A: Gör så här:
- Gå till foldern C:\Users\userprofile\AppData\Local\Mindjet\MindManager\8\DenaliCache\13 där ”Userprofile” Är kontonamnet i windows.
OBS! Detta är dolda foldrar i Windows så du måste slå på funktionen att visa dolda foldrar
- Radera alla filer och foldrar i katalogen med namn ”13”
- Starta MindManager igen
Q:Felmeddelande under installation -Det här programmet kunde inte starta eftersom programmets konfiguration är felaktigt
A:
Detta beror typiskt på en uppdatering av Windows. Dvs en Windows-uppdatering som gör att vissa filer som krävs i windowsmiljön av MindManager-installationen har bytt namn.
Installera följande fix från microsoft, sedan MindManager:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=200b2fd9-ae1a-4a14-984d-389c36f85647&displaylang=en
Om det ändå inte funkar
A:Vissa har löst det med den fix från microsoft jag skickade tidigare.
För de som inte fixen löst problemet har Mindjet rekommenderat att köra en uppstädningsmodul för .net
http://blogs.msdn.com/astebner/archive/2006/05/30/611355.aspx
vilket verkar ha hjälpt en del. Detta är dock något som en system IT kunnig person bör göra.
Vissa verkar också vara hjälpta av en avinstallation av .net1.1 och omstart av maskinen (igen något som en it-kunnig person bör göra, via kontrollpanelen)
Q: Installationen misslyckas typiskt med meddelande: ’HRestult – 2147220473’. The installation fails.
A:Ladda ner MindManager Admin installation:
MindManager Pro 7:
http://www.mindmanager.se/download/MindManager7.2.374ProAdminEN.zip
MindManager 8:
http://www1.mindjet.de/downloads/mm80/MindManager_8.0.217_Admin_EN.zip
Packa upp och installera komponenterna i följande ordning (för att kontrollera att alla tjänster som MindManager använder i Windows också finns i rätt version):
Kontrollera också att inte anti-virus program skapar konflikter genom att tillfälligt stänga av dem
- dotnetfx20.exe
- msxml6_X86.msi
- vcredist_sp1_x86.exe
- instmsi30.exe
- Mindjet MindManager Pro 7/8 Admin.msi
A: Ladda ner filen
http://www.mindmanager.se/download/MindManagerCustomParameters.txt
och kopiera den sedan till
C:\Program Files\Mindjet\MindManager 8
Starta sedan om MindManager
Q: GUI försvinner (ribbon saknas)
A: För att återställa användargränssnittet så behöver man göra inställningar i registret i Windows.
Det kan behövas administrativa rättigheter för att göra detta beroende på hur din dator är konfigurerad.
– Ladda ner filen http://www.mindmanager.se/download/interfacefix.zip
– Packa upp filen och kör sedan filen interface.reg genom att dubbelklicka på den i utforskaren
(alternativt kan man manuellt göra motsvarande ändringar till registret, men man bör då iakta mycket stor försiktighet)
Detta skall återställa användargränssnittet till normalt utseende.
Q: ikonerna i outlook försvinner vid microsoft uppdatering
A: Gör en reparation av din MindManager installation. Detta kan normalt göras genom att välja Läggtill/Tabort program i kontrollpanelen, välja Mindjet MindManager och sedan klicka på ”Ändra”. När installationen kör igång klickar du vidare och väljer ”Repair” när du får tillfälle att göra det.
Q: Mind2Chart installationen går inte igång
A: Gör så här
- Stäng MindManager
- Kontrollera via Windows kontrollpanel ->Avinstallera program att Mind2Chart inte finns med i listan av installerade program
- Ladda ner filen http://www.mindmanager.se/download/Mind2Chart15_en.exe och spara den på din dator
- Högerklicka på den nerladdade filen och välj ”Kör som administratör”
- Nu skall installationsprogrammet gå igång med dialogrutor etc, fullfölj hela installationen.
- Starta MindManager
Efter installation
- När du startar MindManager får du en ruta från Mind2Chart
- Klicka på knappen ”Key”
- Kopiera koden vid ”Hardware Fingerprint” och skicka den till info@realize.se
- Du får sedan ett svarsmail från mind2chart med din slutgiltliga licens.
- Under tiden kan du klicka på ”Try” och använda MindManager och Mind2Chart
Q:JCV Gantt läser inte in Mindmappen
A:I och med version 3.3 måste du markera vilka grenar som skall visas i JCV Gantt. Markera grenar och klicka sedan på JCV Gantt-> Show in JCV Gantt så att den knappen blir vald. Klicka sedan på Show JCV Gannt. (Observera att dessa knappar heter nästan likadant)
Q: Hur rensar man i resurspoolen i JCV Gantt?
A:Ang resurspoolen så kan du behöva rensa i den. Det gör du så här:
- Skapa en helt ny mindmap
- Starta JCV Gantt via menyn och ”Show JCV Gantt”
- Välj View->Resources och markera och ta bort alla resurser genom att trycka på Delete
- Välj sedan Tools->Properties och klicka på fliken Resource Pool
- Klicka på ”Create New” och välj att skirva över den befintliga filen ”Resources.pool”
- Stäng JCV Gantt
Nu skall du ha tömt alla resurser. Plocka nu upp din ”projekt-mindmap” igen och start JCV Gantt på nytt.
Om du får in namn i resursfliken på nytt beror det på att de finns i din mindmap som antingen MapMarkers eller task-info.
Q: JCV Gantt kan inte startas från MindManager samt komplett ominstallation
A: Kolla först att du har valt att visa grenarna för JCV Gantt. Om JCV inte startar över huvud taget behövs en total ominstallation av MindManager och JCV Gantt, se dokumenten
file://realize/htdocs/info/mindmanager/Removing_MindManager_completely.pdf
och
file://realize/htdocs/info/mindmanager/Remove_JCV_Gantt_Completely.pdf
A: Se till att du har administrativa rättigheter
öppna ett kommandofönster och kör
msiexec /i ”path-to-package.msi”
eller
msiexec /a ”path-to-package.msi”