1. Gör en mindmap över alla idéer som förbättrar dina produkter och tjänster.
2. Gör en mindmap över dina kundtyper och hur deras förutsättningar har ändrats den senaste tiden. Identifiera de mest intressanta skillnaderna och skapa erbjudanden eller nya tjänster för de som har störst potential eller minsta konkurrens.
3. Gör en mindmap över de marknader du vänder dig till. Försök anpassa dig efter närliggande marknader med liknande behov.
4. Gör en konkurrentanalys i form av en mindmap och identifiera kundbehov du kan fylla hos dina konkurrenters kunder.
5. Gör en SWOT analys (strengths/weaknesses/opportunities/threats) med fokus på språngvisa hot, dvs hot från snabbväxande företag som gör saker på ett helt annat sätt än du. Bygg vidare på olika scenarier.
6. Gör en mindmap över olika interna processer för att se om du kan förenkla någon hantering och på så sätt få resurser över till att serva kunderna bättre.
7. Analysera och förbättra din affärsmodell. Jämför din affärsmodell med andra branscher och se om du kan lära från dem.
8. Mindmappa trender i samhället och hos kunder med avseende på hur de kommer att påverka din bransch.
9. Gör en brainstorm-mindmap över potentiella partners, ju ovanligare ju bättre.
10. Använd Idéspelet för att få provocerande påståenden som väcker nya tankar kring ditt företag. Skriv ner och prioritera de idéer du får. Tro inte att du kan hitta alla svar bara genom att tänka ”hårdare”.
Har du själv några tips på hur du använder mindmapping för att förbättra din verksamhet? Dela gärna med dig genom att kommentera detta inlägg.